woensdag 4 december 2013

Taalattitudes bij kinderen

Voor het van Taalvaardigheden hebben we opdracht gekregen een enquête af te nemen bij 3 kinderen van een verschillende leeftijd.
Zo moest ik een meisje van het derde kleuter, een jongen van het 2e of 3e leerjaar en een meisje van het 5e of 6e leerjaar ondervragen.
Wij hebben een CD meegekregen waar die fragmentjes op staan waar mijn docent uitleg geeft over een plaatje dat we erbij hebben gekregen. Deze 3 fragmentjes werden verteld in verschillende dialecten, zo heb je eerst Algemeen Nederlands, dan een tussentaal en op het einde is het dan echt West-Vlaams.
De kinderen mochten deze fragmenten twee keer beluisteren als dit nodig was. Ik legde dan ook telkens het plaatje voor hen op de tafel zodat ze konden meekijken terwijl ze luisterden.
De vragen waren als volgt:
- Wie van de drie is een meester?
- Wie van de drie woont in een groot huis?
- Wie van de drie heeft zwarte schoenen?

En voor de kinderen uit de lagere school kwamen er nog 2 vragen bij:
- Wie van de drie helpt graag mensen?
- Wie van de drie heeft veel vrienden?

Voor deze opdracht nam ik een kindje uit het derde kleuter van mijn mama haar klas, de twee andere kinderen gebruikte ik dan even van mijn Chiro.

Het jongste meisje luisterde wel aandachtig naar de fragmenten, maar toen ik de vragen stelde, kwamen de antwoorden er uit zonder dat ze erbij nadacht. Het was net of ze zich er snel wou van af maken. In tegenstelling tot de oudere kinderen, die dachten goed na over hun antwoord en ik gaf ze dan ook de tijd daarvoor. Hun visie over de fragmenten waren dan ook wat ik had verwacht.
Het eerste fragment verstonden ze alle drie het best. Bij het laatste fragmentje zag ik aan het gezicht van de kleuter dat ze in de war was. Geen van deze kinderen spreekt echt West-Vlaams, maar ze spreken ook geen Algemeen Nederlands.
Bij het derde fragmentje begon de oudste wat de lachen, maar het lukte haar om het meeste te verstaan.

Mijn besluit:
Ze gaan de taal heel vlug linken aan de sociale ladder waar die persoon behoort. Bij het Algemeen Nederlands denken ze meteen aan een man in een kostuum met een tas. Bij het West-Vlaams denken ze dan weer aan een persoon uit een lagere klasse of een boer.

De kinderen zijn het meest vertrouwd met de tussentaal. Je zal niet snel een kind vinden die perfect Algemeen Nederlands praat. Maar je zal ook niet een kind tegenkomen die op deze leeftijd al zo'n dialect zou praten. Deze zou maar later in de pubertijd ontwikkeld worden door de omgeving.

dinsdag 3 december 2013

Pietenproject

Hallo,
vandaag 03/12 gingen we naar een andere werkplekschool in Waregem om Zwarte Pieten te spelen. Het was de bedoeling dat de kinderen een paar opdrachten moesten doen om dan hun Pietendiploma te verdienen. Ik ben speciaal een pak gaan kopen. Ik zag het volledig zitten!
MAAR!!


Zoals jullie al kunnen zien, sta ik hier niet op de foto. Namelijk omdat ik hier was op dat moment:

Ik ben gisteren 02/12 opgenomen in het ziekenhuis wegens enorme steken in de buik.
Die dag was de "primeurdag", het was voor heel wat zaken de eerste keer:
mijn eerste bloedtrekking, flauw vallen, infuus in mijn arm, mooi ziekenhuiskleedje, onder de scanner, in een ambulance, verblijf in een ziekenhuis.
Niet echt al te prettig.

De dokters hebben eruit afgeleid dat het een virale infectie was op mijn darmen en mijn maag. Dit moet dan ook spontaan verdwijnen, dus wachten we daar op.

Jammer genoeg heb ik hierdoor dus een super leuke dag gemist.
Maar ik kon er niets aan doen. Het enige wat ik kan zeggen is: BAD TIMING :(

Correct Standaardnederlands

We hebben voor school al enkele opdrachten moeten maken, maar op vlak van spelling had ik toch wel wat moeite met bepaalde zaken. Ook hier schrijven op mijn blog, kan soms moeilijkheden hebben op vlak van spelling.
Wanneer ik iets op Facebook schrijf is het minder erg om een taalfout te maken dan op een taak of examen voor school. Spelling is natuurlijk wel belangrijk voor later in de toekomst, als je een sollicitatiebrief moet schrijven.
Hieronder vind je een overzicht:
  • Met dt-fouten heb ik over het algemeen niet zo moeilijk mee.
    - "Danst u hier al lang?" is een trucje dat ik gebruik om de 'je' en de 'u' in de zin niet te vermengen in zo'n geval.
  • In sommige gevallen twijfelde ik wel aan de schrijfwijze van nochtans courante woorden : enquette/enquete terwijl de correcte schrijfwijze enquête is. 
  • Waar ik ook op moet letten is wanneer er trema op een woord moet of niet. Ik versta het regeltje wel: "er moet een trema op wanneer u het woord anders kan lezen"
    Maar op sommige momenten draai ik het wat door elkaar.
  • Ons taalgebruik is onderhevig aan invloeden uit de tussentaal, vreemde talen en soms zelfs het dialect. Hierbij mis ik zelf ook vaak of twijfel ik welk woord al dan niet correct is. Bv. leren of lederen als bijvoeglijk naamwoord en het doet zeer of het doet pijn als uitdrukking. Ook met dit twijfelgeval kon ik op de site van genootschap onze taal terecht. 
  • Vroeger had ik vaak problemen let het juiste betrekkelijke voornaamwoord te gebruiken. Ik zei dan bijvoorbeeld: Het raam die open staat. Het juiste is: Het raam dat op staat.
    Nu ik ouder ben geworden kan ik daar al beter mee overweg.
Ik heb dus nog met bepaalde zaken problemen. Iedereen heeft dat wel nog eens dat ze een foutje maken, maar niet iedereen geeft dat toe. 
Zo heb ik onlangs nog "DE zout" gezegd i.p.v "HET zout". De meesten begonnen te lachen, maar dat vond ik niet erg. Vergissen is menselijk. 

Soms gebeurt het zelfs nog dat ik zaken moet opzoeken om de juiste schrijfwijze te weten. In mijn bericht over het Pietenproject, gebruik ik het woord "Zwarte Piet". Dit is een woord waar de meeste mensen wel eens over twijfelen. Dus heb ik het opgezocht.
Hier vind u de link. 

zaterdag 30 november 2013

Werkplekschool

Hallo,

Ik heb al vermeld dat ik kleuteronderwijs via WERKPLEKLEREN studeer.
Om deze richting te kunnen doen, heb je natuurlijk een 'werkplekschool' nodig. Op deze school breng ik dan 2 dagen in de week door, ik help dan met de kindjes.
U vraagt zich waarschijnlijk af in welke school ik sta, ik sta namelijk in de Vrije Basisschool te Marke.
De school bevind zich dus eigenlijk net bij mijn huis, wat heb ik een geluk.

Het hele jaar sta ik in deze school, maar wel niet altijd in dezelfde klas.
Zo heb ik eerst het peuter/eerste kleuter gedaan in het Kleuterbos, een onderdeel van de basisschool.
Na de examens ga ik dan bij het tweede/derde kleuter belanden. Zo hebben we een beetje variatie.

Als u wat vragen hebt over de school, kunt u altijd hier terecht.
Alvast veel leerplezier.


dinsdag 26 november 2013

Doedagen

Hallo!
Ik heb vandaag mijn eerste doedag gehad. Vandaag of donderdag ging er dan iemand komen om te bekijken hoe ik het deed. Vandaag is er al meteen iemand gekomen. Het was gelukkig een heel lieve mevrouw. Ik heb mijn onthaal gedaan, mijn liedje aangeleerd, mijn beeldactiviteit gegeven en mijn verhal voorgelezen.
Mijn eerste gedachte was dat ik het wel beter kon, maar mijn mentor vond het toch goed. Hoewel ik te snel sprak. Na de speeltijd heb ik dan mijn best gedaan om op mijn snelheid te letten.

Toen de mevrouw kwam, heb ik mijn verhaal voorgelezen. Ik heb enorm goede commentaar gekregen. Mijn stagemap was in orde en ze vond geen werkpuntjes. Dit was dus een enorme opluchting.
Dit was mijn boekje:


Als beeldactiviteit mochten ze een mijter schilderen, hier zijn enkele foto's:





Nu hopen dat het donderdag ook zo goed gaat.
Salut!

woensdag 20 november 2013

Lesvoorbereidingen

Hallo allemaal,
Volgende week dinsdag en donderdag heb ik mijn doedagen.
Dat kun je vergelijken met stage, maar dan gewoon in dagen. Ik ben momenteel druk bezig met mijn voorbereidingen want ze moeten morgen binnen, dat wordt dus spannend!

Het thema van mijn doedagen is natuurlijk Sinterklaas.
Wat we moeten doen is terug hetzelfde als in mijn oefenmomenten:
een beeldactiviteit geven
een liedje aanleren
een verhaal vertellend voorlezen
en het onthaal leiden
Dit moeten we over 2 dagen doen m.a.w VEEL lesvoorbereidingen.

Ik hoop dat het allemaal goed zal verlopen, maar ik zie het zitten.
Dus wens mij geluk!

Groetjes

donderdag 7 november 2013

Piepdoosje

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een goede dag achter de rug want ik heb goede commentaar gekregen voor mijn oefenmomenten!
Wat moest ik doen?
Een beeldactiviteit geven, een verhaal vertellend voorlezen, een liedje aanleren en het onthaal.
Het grote voordeel was dat ik nog eens het thema van die tijd mocht kiezen, namelijk DOZEN!!





Alles is over het algemeen goed verlopen.
Gisteren heb ik lang genoeg gewerkt om de kauwgompjes van potje naar potje te verplaatsen. Voor mijn beeld had ik vele doosjes nodig dus gebruikte ik kauwgomdoosjes, maar we moesten iets doen met al dat lekkers dus hebben we ze in niet 1, niet 2, maar 3 potjes moeten verdelen.
Als dat er niet lekker uitziet!


De bedoeling was om de potjes te versieren met de vingertjes, de kinderen hebben goed hun best gedaan en hier heb je enkele foto's:











Muziekinstrumenten

Hallo,

Voor muziek moeten we een heleboel instrumenten zelf maken.Ik zal even de lijst opnoemen:

  • 2 trommels met 2 hamertjes
  • 2 fietsbellen met 2 hamertjes
  • 4 schuddoosjes
  • 2 bellenkransen
  • 20 paar ritmestokjes
  • 1 raspinstrument met een stokje
  • 2 paar schuurblokjes
  • 1 schellenstok
Het heeft me bloed, zweet en tranen gekost, maar ze zijn af!
Ik moet zeggen dat ik trots ben op mijn resultaat.




maandag 4 november 2013

Kleimonster

Hallo,

In het vak beeldopvoeding hebben we de opdracht gekregen een kleimonster te maken.
In het begin was mijn creativiteit ver te zoeken, maar het is allemaal goed gekomen. Het is wel niet echt een kleiMONSTER, eerder een schattige kleivis.

Hier het resultaat:


donderdag 26 september 2013

Muzische opener

Hallo allemaal,

Het jaar is nog maar net begonnen en we mogen al stressen om de muzische opener.
Dit betekent dat we een toneeltje opvoeren aan de hand van een kleuterboekje.
Het boek heet NOPJES. Een simpel maar mooi verhaal over een huis dat te veel muren heeft. Mijn rol in het verhaal is de leeuw! :) Wat ik al meteen zie zitten want met mijn enorme haardos is dit niet moeilijk.

Hier zijn wat foto's van het resultaat:






Na het harde werk hadden we wel wat nood aan ontspanning