dinsdag 3 december 2013

Correct Standaardnederlands

We hebben voor school al enkele opdrachten moeten maken, maar op vlak van spelling had ik toch wel wat moeite met bepaalde zaken. Ook hier schrijven op mijn blog, kan soms moeilijkheden hebben op vlak van spelling.
Wanneer ik iets op Facebook schrijf is het minder erg om een taalfout te maken dan op een taak of examen voor school. Spelling is natuurlijk wel belangrijk voor later in de toekomst, als je een sollicitatiebrief moet schrijven.
Hieronder vind je een overzicht:
  • Met dt-fouten heb ik over het algemeen niet zo moeilijk mee.
    - "Danst u hier al lang?" is een trucje dat ik gebruik om de 'je' en de 'u' in de zin niet te vermengen in zo'n geval.
  • In sommige gevallen twijfelde ik wel aan de schrijfwijze van nochtans courante woorden : enquette/enquete terwijl de correcte schrijfwijze enquĂȘte is. 
  • Waar ik ook op moet letten is wanneer er trema op een woord moet of niet. Ik versta het regeltje wel: "er moet een trema op wanneer u het woord anders kan lezen"
    Maar op sommige momenten draai ik het wat door elkaar.
  • Ons taalgebruik is onderhevig aan invloeden uit de tussentaal, vreemde talen en soms zelfs het dialect. Hierbij mis ik zelf ook vaak of twijfel ik welk woord al dan niet correct is. Bv. leren of lederen als bijvoeglijk naamwoord en het doet zeer of het doet pijn als uitdrukking. Ook met dit twijfelgeval kon ik op de site van genootschap onze taal terecht. 
  • Vroeger had ik vaak problemen let het juiste betrekkelijke voornaamwoord te gebruiken. Ik zei dan bijvoorbeeld: Het raam die open staat. Het juiste is: Het raam dat op staat.
    Nu ik ouder ben geworden kan ik daar al beter mee overweg.
Ik heb dus nog met bepaalde zaken problemen. Iedereen heeft dat wel nog eens dat ze een foutje maken, maar niet iedereen geeft dat toe. 
Zo heb ik onlangs nog "DE zout" gezegd i.p.v "HET zout". De meesten begonnen te lachen, maar dat vond ik niet erg. Vergissen is menselijk. 

Soms gebeurt het zelfs nog dat ik zaken moet opzoeken om de juiste schrijfwijze te weten. In mijn bericht over het Pietenproject, gebruik ik het woord "Zwarte Piet". Dit is een woord waar de meeste mensen wel eens over twijfelen. Dus heb ik het opgezocht.
Hier vind u de link. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten