Voor het van Taalvaardigheden hebben we opdracht gekregen een enquête af te nemen bij 3 kinderen van een verschillende leeftijd.
Zo moest ik een meisje van het derde kleuter, een jongen van het 2e of 3e leerjaar en een meisje van het 5e of 6e leerjaar ondervragen.
Wij hebben een CD meegekregen waar die fragmentjes op staan waar mijn docent uitleg geeft over een plaatje dat we erbij hebben gekregen. Deze 3 fragmentjes werden verteld in verschillende dialecten, zo heb je eerst Algemeen Nederlands, dan een tussentaal en op het einde is het dan echt West-Vlaams.
De kinderen mochten deze fragmenten twee keer beluisteren als dit nodig was. Ik legde dan ook telkens het plaatje voor hen op de tafel zodat ze konden meekijken terwijl ze luisterden.
De vragen waren als volgt:
- Wie van de drie is een meester?
- Wie van de drie woont in een groot huis?
- Wie van de drie heeft zwarte schoenen?
En voor de kinderen uit de lagere school kwamen er nog 2 vragen bij:
- Wie van de drie helpt graag mensen?
- Wie van de drie heeft veel vrienden?
Voor deze opdracht nam ik een kindje uit het derde kleuter van mijn mama haar klas, de twee andere kinderen gebruikte ik dan even van mijn Chiro.
Het jongste meisje luisterde wel aandachtig naar de fragmenten, maar toen ik de vragen stelde, kwamen de antwoorden er uit zonder dat ze erbij nadacht. Het was net of ze zich er snel wou van af maken. In tegenstelling tot de oudere kinderen, die dachten goed na over hun antwoord en ik gaf ze dan ook de tijd daarvoor. Hun visie over de fragmenten waren dan ook wat ik had verwacht.
Het eerste fragment verstonden ze alle drie het best. Bij het laatste fragmentje zag ik aan het gezicht van de kleuter dat ze in de war was. Geen van deze kinderen spreekt echt West-Vlaams, maar ze spreken ook geen Algemeen Nederlands.
Bij het derde fragmentje begon de oudste wat de lachen, maar het lukte haar om het meeste te verstaan.
Mijn besluit:
Ze gaan de taal heel vlug linken aan de sociale ladder waar die persoon behoort. Bij het Algemeen Nederlands denken ze meteen aan een man in een kostuum met een tas. Bij het West-Vlaams denken ze dan weer aan een persoon uit een lagere klasse of een boer.
De kinderen zijn het meest vertrouwd met de tussentaal. Je zal niet snel een kind vinden die perfect Algemeen Nederlands praat. Maar je zal ook niet een kind tegenkomen die op deze leeftijd al zo'n dialect zou praten. Deze zou maar later in de pubertijd ontwikkeld worden door de omgeving.
Hallo allemaal, Mijn naam is Ellen Vanoverbeke. Ik zit in mijn eerste jaar kleuteronderwijs via werkplekleren. Het is veel werk, maar ik zie het volledig zitten. Werkplekleren betekent dat ik dus 2 dagen in de week al in een klas sta. Je wordt met andere woorden meteen in de praktijk gegooid. . Ik zal dus waarschijnlijk enorm veel meemaken met mijn klasjes. Dit wil ik met jullie delen via deze blog. Geniet ervan! Groetjes Juf Ellen ;)
woensdag 4 december 2013
dinsdag 3 december 2013
Pietenproject
Hallo,
vandaag 03/12 gingen we naar een andere werkplekschool in Waregem om Zwarte Pieten te spelen. Het was de bedoeling dat de kinderen een paar opdrachten moesten doen om dan hun Pietendiploma te verdienen. Ik ben speciaal een pak gaan kopen. Ik zag het volledig zitten!
MAAR!!
Zoals jullie al kunnen zien, sta ik hier niet op de foto. Namelijk omdat ik hier was op dat moment:
Ik ben gisteren 02/12 opgenomen in het ziekenhuis wegens enorme steken in de buik.
Die dag was de "primeurdag", het was voor heel wat zaken de eerste keer:
mijn eerste bloedtrekking, flauw vallen, infuus in mijn arm, mooi ziekenhuiskleedje, onder de scanner, in een ambulance, verblijf in een ziekenhuis.
Niet echt al te prettig.
De dokters hebben eruit afgeleid dat het een virale infectie was op mijn darmen en mijn maag. Dit moet dan ook spontaan verdwijnen, dus wachten we daar op.
Jammer genoeg heb ik hierdoor dus een super leuke dag gemist.
Maar ik kon er niets aan doen. Het enige wat ik kan zeggen is: BAD TIMING :(
vandaag 03/12 gingen we naar een andere werkplekschool in Waregem om Zwarte Pieten te spelen. Het was de bedoeling dat de kinderen een paar opdrachten moesten doen om dan hun Pietendiploma te verdienen. Ik ben speciaal een pak gaan kopen. Ik zag het volledig zitten!
MAAR!!
Ik ben gisteren 02/12 opgenomen in het ziekenhuis wegens enorme steken in de buik.
Die dag was de "primeurdag", het was voor heel wat zaken de eerste keer:
mijn eerste bloedtrekking, flauw vallen, infuus in mijn arm, mooi ziekenhuiskleedje, onder de scanner, in een ambulance, verblijf in een ziekenhuis.
Niet echt al te prettig.
De dokters hebben eruit afgeleid dat het een virale infectie was op mijn darmen en mijn maag. Dit moet dan ook spontaan verdwijnen, dus wachten we daar op.
Jammer genoeg heb ik hierdoor dus een super leuke dag gemist.
Maar ik kon er niets aan doen. Het enige wat ik kan zeggen is: BAD TIMING :(
Correct Standaardnederlands
We hebben voor school al enkele opdrachten moeten maken, maar op vlak van spelling had ik toch wel wat moeite met bepaalde zaken. Ook hier schrijven op mijn blog, kan soms moeilijkheden hebben op vlak van spelling.
Wanneer ik iets op Facebook schrijf is het minder erg om een taalfout te maken dan op een taak of examen voor school. Spelling is natuurlijk wel belangrijk voor later in de toekomst, als je een sollicitatiebrief moet schrijven.
Hieronder vind je een overzicht:
Wanneer ik iets op Facebook schrijf is het minder erg om een taalfout te maken dan op een taak of examen voor school. Spelling is natuurlijk wel belangrijk voor later in de toekomst, als je een sollicitatiebrief moet schrijven.
Hieronder vind je een overzicht:
- Met dt-fouten heb ik over het algemeen niet zo moeilijk mee.
- "Danst u hier al lang?" is een trucje dat ik gebruik om de 'je' en de 'u' in de zin niet te vermengen in zo'n geval. - In sommige gevallen twijfelde ik wel aan de schrijfwijze van nochtans courante woorden : enquette/enquete terwijl de correcte schrijfwijze enquête is.
- Waar ik ook op moet letten is wanneer er trema op een woord moet of niet. Ik versta het regeltje wel: "er moet een trema op wanneer u het woord anders kan lezen"
Maar op sommige momenten draai ik het wat door elkaar. - Ons taalgebruik is onderhevig aan invloeden uit de tussentaal, vreemde talen en soms zelfs het dialect. Hierbij mis ik zelf ook vaak of twijfel ik welk woord al dan niet correct is. Bv. leren of lederen als bijvoeglijk naamwoord en het doet zeer of het doet pijn als uitdrukking. Ook met dit twijfelgeval kon ik op de site van genootschap onze taal terecht.
- Vroeger had ik vaak problemen let het juiste betrekkelijke voornaamwoord te gebruiken. Ik zei dan bijvoorbeeld: Het raam die open staat. Het juiste is: Het raam dat op staat.
Nu ik ouder ben geworden kan ik daar al beter mee overweg.
Ik heb dus nog met bepaalde zaken problemen. Iedereen heeft dat wel nog eens dat ze een foutje maken, maar niet iedereen geeft dat toe.
Zo heb ik onlangs nog "DE zout" gezegd i.p.v "HET zout". De meesten begonnen te lachen, maar dat vond ik niet erg. Vergissen is menselijk.
Soms gebeurt het zelfs nog dat ik zaken moet opzoeken om de juiste schrijfwijze te weten. In mijn bericht over het Pietenproject, gebruik ik het woord "Zwarte Piet". Dit is een woord waar de meeste mensen wel eens over twijfelen. Dus heb ik het opgezocht.
Hier vind u de link.
Abonneren op:
Posts (Atom)

